Viktigt!

Har ni läst läsar storyn nr 4 hos linnolsson? om inte så gör de!
läste den precis och den var ganska "viktig" att läsa, för att förstå hur farligt de igentligen är
och att de kan hända saker, även fast man tror att hästen är snäll, visst de kan den vara, men man kan aldrig vara helt säker.
Inte säga "min häst är så snäll så den skulle aldrig kunna göra någonting" de kan den visst, de är flykt djur och dom är kraftfulla och kan göra vad som helst.
Som tur är gick de ju bra där, men de gör de ju inte alltid. Och annars hade de ju slutat väldigt olyckligt.
 
Utdrag från texten:
C blir rädd för en cykel som ligger slängd och hoppar till, när han märker att han är lös så vänder han på sig och skenar uppåt mot stallet. Och eftersom hästar är flockdjur så springer såklart min häst efter. Min häst lyssnar självklart inte på mig när jag drar i grimskaftet och ber han att stanna, han vill bara springa efter C.
Jag överväger i en sekund att hoppa av och låta hästarna springa vidare själva, och tänka på min egen säkerhet, men jag kunde inte lämna min häst, tänkte att jag skulle göra allt för att få han att stanna för jag tänker inte se på när min häst blir överkörd och dör. Så jag sitter kvar, tänker också att jag ska slänga mig efter Cs grimskaft som har en grimma, för förhoppningsvis om C stannar så stannar min häst. Men jag ville inte heller riskera att jag fångar C och min häst springer iväg ändå.
 
 

vad har jag lärt mig utav detta ? Jo, att aldrig tänka att ”min häst är snäll och skulle aldrig göra nåt”, för dom är flockdjur, det deras kompis gör, gör dom.
Att alltid tänka säkerheten först, aldrig göra nånting som är dumt och otänkt.
Att aldrig rida utan sadel och träns i skogen med en annan häst, (bara en kompis med mig isåfall), för det händer saker man aldrig trott, och det händer på en sekund.

Jag mår fortfarande dåligt över det som hände, att tänk om vi inte hade tagit kort, tänk om jag hade sadel och träns, tänk om vi inte hade skrittat dit med bara grimma och grimskaft, så hade det aldrig hänt.
Men.. man lär sig av sina misstag, what doesn’t kill you make you stronger, och det är verkligen så.
Du måste uppleva de hemska sakerna för att uppskatta de goda.


Usch! Man ska verkligen tänka sig för..

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!